DEEP TALKS 10: Prof. Milan Hejný

O čem rozhovor je?

Dnešním hostem podcastu Deep Talks je profesor Milan Hejný. Pan Hejný je předním českým, ale i slovenským odborníkem v didaktice matematiky. Právě on je autorem netradičního způsobu výuky matematiky, kterou znáte pod jménem Hejného metoda. Celoživotní vzdělávání je jeho posláním.

Právě zmiňovaná výuka matematiky na školách a celkový přístup učitelů k žákům v dnešním školství bylo předmětem větší části dnešního rozhovoru. Pan profesor na příkladech vysvětluje, jak by se mělo vést dítě k intelektuálním činnostem tak, aby jej bavily a bylo samo zvídavé. Proč počítat sloupečky čísel pod sebou? Jde to i jinak?!

Tři životní fáze profesora Hejného

Milan Hejný si prošel během kariéry třemi zásadními etapami života. V první fázi objevoval lásku k matematice a věnoval se tzv. “krásné matematice”. Poslední odbornou publikaci však vydal v roce 1988. Od té doby už jenom didaktické. Když viděl, jak jeho malý syn trpí ve škole a systém mu ho kazí, rozhodl se sám začít děti vzdělávat. Ale svým způsobem, Hejného metodou. Děti by neměly být školou znechucovány.

Profesor poukazuje na to, že bychom měli dětem naslouchat, dát jim čas svůj problém vyřešit a nechat je mluvit. Neskákat mu do řeči, nenavádět ho někam, kam dítě ani nechtělo jít. Dát mu jeho autonomní zónu, kde může samo objevovat. Podobně jako v dětství dělalo první krůčky a žvatlalo slůvka. Právě vnitřní motivace povede k většímu zájmu dítěte o problematiku, zdaleka se nemusí jednat pouze o matematiku.

Od učení dětí nakonec Hejný přechází k výuce samotných učitelů. Radí jim, jak mají učit, aby dětem neznechutili školu a tím celý vzdělávací systém. Vždyť ve škole trávíme podstatnou část našich životů a odnášíme si z něho poznatky do další etapy života.

Není to jenom o matematice

Nelekejte se, hovor není pouze v matematické rovině. V epizodě Deep Talks se díváme na téma motivovanosti a směrování lidí do hloubky. Myšlenky o vnitřní motivaci a umění naslouchat druhým jsou stejně tak důležité pro učitele, jako i manažery firem, šéfy svých oddělení a rodiče, které vychovávají své děti.

Pan Hejný se domnívá, že největším problémem ve společnosti je absence spolupráce. Chybí nám čistá radost z toho, že někdo jiný má radost. Stále v nás setrvává egocentrismus a touha po moci a penězích. Člověk by měl s druhými umět kooperovat a pomáhat jim bez očekávání něčeho na oplátku. Tyto schopnosti by se měli v lidech (a tedy i dětech) vychovávat. Vyučovat na školách.

Závěr rozhovoru se točil kolem víry, kritického myšlení, strachu ze smrti a dalších témat, která na první pohled nesouvisí s didaktickým vzděláváním matematiky.

Zajímá vás:

  • Jak směrovat dítě, aby se samo chtělo dozvídat více, a to nejenom v matematice?
  • Proč generace našich prarodičů, naše rodiče, my i naše děti jedou ve stále stejně nadesignovaném školském systému? Mění se něco? Jak?
  • Jak spolu souvisí víra, kritické myšlení a demagogie vedená Hitlerem za války?
  • Jaké jsou problémy v dnešní společnosti, které jí brání v přirozeném rozvoji a dalším pokroku?

Pak se koukněte na tento Deep Talk se spoustou nesmrtelných myšlenek profesora Hejného.

 

Celý rozhovor

 

Další zdroje

 

Jak poslouchat podcasty?

Pro poslech podcastů je potřeba mít ve svém zařízení aplikaci, která poslech i ukládání podcastů umožňuje. K odebíraným podcastům je pak možné se dostat i offline.

  • iOS - iTunes Podcasts – zdarma, základní aplikace v rámci iTunes
  • Android - Player FM – zdarma, stáhnout zde
  • Windows Phone - Podcasts App – zdarma stáhnout zde

Pokud již aplikaci máte, klikněte sem, a mělo by se vám podařit podcast nainstalovat. Pokud ne, zkopírujte "http://deeptalks.libsyn.com/rss" a vyhledejte podcast v aplikaci manuálně.

 

Zde jsou předchozí díly